Virtueel trainen in arbeidsveiligheid  komt dichterbij…

Virtueel trainen in arbeidsveiligheid komt dichterbij…

Geplaatst op 13 juni 2017

Laatst heb ik mijn eerste paraglidervlucht gemaakt. Virtueel weliswaar, maar de beleving was intens. Ik lag in een stellage die leek op het onderstel van een paraglider, kreeg een VR bril op, pakte de stuurhengsels beet en sprong van het krukje (eh van de rots) in het diepe. Doel was om op de middenstip van en voetbalstadium te landen. Ik zweefde naar beneden, kon echt sturen en voelde de wind door mijn haar. Wat een prachtig uitzicht over de wereld door mijn virtuele bril! Het heeft indruk gemaakt.  

VR-bril_2.png 

Vorig jaar hebben we bij IVM een korte verkenning gedaan van mogelijke toepassing van virtual reality voor de missie die wij hebben: Werk veilig maken. 

Wij geven o.a. praktijktrainingen op het gebied van arbeidsveiligheid en hebben een innovatief aanbod van e-learningmodules. In deze modules leren we de mensen vanuit praktijkcasussen hoe je veilig kunt werken. We stellen de praktijk vanuit het werkveld heel bewust centraal en gebruiken realistische video’s, zodat de beleving van de deelnemers zo echt mogelijk wordt. Aansluiting bij de praktijk is de belangrijkste pijler achter het ontwerp. 

De techniek van virtual reality zie ik als het volgende level op het gebied van veiligheidstraining. Het biedt de perfecte mogelijkheid om nu ook echt te training op veiligheidsgedrag. 

Virtual reality maakt het bijvoorbeeld mogelijk om medewerkers te trainen in het acteren tijdens kritische incidentscenario’s. Zo kun je de deelnemer plaatsen in een virtueel incident dat zoveel mogelijk lijkt op de werkelijke situatie; aan de deelnemer de taak het probleem op te lossen en de noodzakelijk acties uit te voeren. Deelnemers kunnen zo op een veilige manier, een heftige en levensechte leerervaring op doen in een normaal gesproken gevaarlijke en kritische situatie. Dat vergeet je niet zo snel. 

Binnen de missie ‘Werk veilig maken’ kun je Virtual reality ook inzetten voor het aanleren van vaardigheden waarbij het maken van fouten grote consequenties heeft voor de veiligheid.

Bijvoorbeeld het leren volgen van juiste veiligheidsprocedures of op juiste en veilige wijze bedienen van machines en installaties. In een virtuele omgeving kun je hiermee veilig oefenen en worden de gevolgen van foute of onveilige handelingen met grote impact duidelijk. Het leereffect is hiermee immens. 

Voor mij is het duidelijk dat we binnen niet al te lange termijn moeten gaan experimenten met VR toepassingen in arbeidsveiligheidstrainingen. Daarom volg ik de ontwikkelingen met grote interesse, en ga wellicht op 5 en 6 juli naar Keulen naar de Conferentie over virtual en augmented reality: Digility.

Dorine van Gulik, Productmanager IVM

Terug