Wat is een goede e-learning?

Wat is een goede e-learning?

Geplaatst op 9 mei 2019

"E-learning is niet zo geschikt voor mijn mensen"

Daar zijn wij het bij IVM niet mee eens. Wij geloven dat iedereen goed kan leren met behulp van e-learning. E-learning kan het leren zelfs leuker en beter maken. Maar dat is niet altijd vanzelfsprekend. Het vraagt wel om goede e-learning. Maar wat is nu goede e-learning?

ivm-icoon-onlinecursus.pngKwaliteit begint met e-learning die rekening houdt met de leerwens en kenmerken van de doelgroep en qua opzet en inhoud optimaal aansluit bij de leerwensen van je mensen.

De beoordeling van geschiktheid van e-learning begint met bepalen van het globale leerdoel, want daarmee weet je hoeveel interactiviteit je eigenlijk nodig hebt om je doel te bereiken.

Een goed startpunt, maar er zijn nog meer belangrijke punten waar je op kunt letten bij het beoordelen van de kwaliteit van e-learning.

Deze punten hebben we voor je op een rijtje gezet in een checklist; een handige tool waarmee je kwaliteit van e-learning modules kunt beoordelen op geschiktheid voor je organisatie.  In een reeks van artikelen zoomen we in op de kwaliteitsaspecten in de tool. Dit artikel is de start van de reeks en gaat over mate van interactiviteit.

E-learning en interactiviteit

Onze definitie van E-learning is een leersituatie voor zelfstudie die vormgegeven is met behulp van ICT. De mogelijkheden zijn ongekend.

Eén manier om verschillende vormen van e-learning te onderscheiden is te kijken naar de mate van interactiviteit. Er is hier geen goed of fout, het gaat om kiezen van het niveau van interactie dat nodig is om de leerdoelen te behalen.

Een e-learningmodule met informatie die je kunt doorbladeren is de meest eenvoudige vorm van interactie. Denk bijvoorbeeld aan een digitale veiligheidsinstructie met een interactieve inhoudsopgave en zoekfunctie. Heel handig om te gebruiken als naslagwerk tijdens je werk.

banner-online-leren-1280_480.png

Naarmate er meer interactie toegevoegd wordt, zijn er meer leerdoelen bereikbaar. Een tutorial met menustructuur waarin informatie presenteren en vragen maken elkaar afwisselt in een vaste volgorde,  is bijvoorbeeld heel geschikt voor aanleren van feiten en begrippen. Denk bijvoorbeeld aan het aanleren van de verschillende brandklassen.

Naarmate de keuzevrijheid, de feedbackstructuren en de soorten vragen complexer worden, wordt de interactiviteit groter en zijn leerdoelen gericht op toepassing van kennis steeds beter mogelijk. Leren wordt effectief doordat je leert van je fouten.

Totdat je uiteindelijk komt op het niveau van serious gaming en simulaties. Nu kun je situaties oefenen die in de echte wereld te gevaarlijk zijn om te oefenen. Denk bijvoorbeeld aan de vaarsimulator en vliegsimulator in de opleiding voor piloten. Ook in de veiligheidswereld kun je met simulaties en serious gaming scenario’s met grote impact op veilige wijze oefenen.

Dorine_rond.png

Dorine van Gulik
Coördinator productontwikkeling /
Onderwijskundige 

Terug